عید قربان عید بر آمدن روزی نو و انسانی نو است.عيد قربان كه پس از وقوف در عرفات"مرحله شناخت" و مشعر "محل آگاهي و شعور" و منا "سرزمين آرزوها، رسيدن به عشق" فرامى رسد، عيد رهايى از تعلقات است ، رهايى از هر آنچه غيرخدايى است. در اين روز زائر بیت الله الحرام، اسماعيل وجودش را، يعنى هر آنچه بدان دلبستگى دنيوى پيدا كرده، قربانی مى كند تا سبك بال شود.

عيد قربان ، پر شکوهترين و زيباترين جلوه تعبد در برابر خالق يکتا بر شما مبارک باد .


موسسه ایتام غدیر مشهد

نمایندگی های فعال

نمایندگی های فعال موسسه ایتام غدیر مشهد در سایر شهرستان ها :

۱- نمایندگی تهران                سازمان دانش آموزی آقای توکلی( ۰۹۱۲۳۲۲۸۴۱۹)

۲- نمایندگی شاهرود             آقای نواری

۳- نمایندگی ساری             خانم مومنی(۰۹۱۱۱۵۸۶۷۱۴)

۴- نمایندگی فسا                آقای بلاغی( ۰۹۱۷۳۳۱۰۷۳۵)

۵- نمایندگی سیستان و بلوچستان  حجت السلام والمسلمین آقای انصاریان( ۰۹۱۵۳۴۱۰۸۱۸)

۶- نمایندگی مرودشت         خانم زینب موسویان

 

نمایندگی های برون مرزی موسسه ایتام غدیر مشهد :

۱- آقای مهندس بهادری در CALIFORNIA

۲- آقای دکتر کامبیز تهرانی /  IN CANADA / Email: kambiz1349@yahoo.com   

تلفن های تماس : ۴۱۶۸۷۷۹۳۷۷-۰۰۱ و ۶۴۷۳۴۷۳۸۸۶-۰۰۱

3- خانم دکتر نونا بیرجندی / Email: nonaxyz@yahoo.com/ in canada

4- خانم سوسن گلکار در GERMANY

5- آقای مهندس علی بیت الهی در AUSTRIA

6- آقای مهندس کسری تقوی اول در HAMBURG - MUNICH

جهت برقراری تماس با نمایندگی های برون مرزی با موسسه ایتام غدیر در ارتباط باشید .

 

فضائل ماه مبارک رمضان از کلام ائمه معصومین (ع)

از امام باقر علیه السلام روایت شده که رسول خدا در جمعه آخر ماه شعبان خطبه ‏اى خواند خدا را ستود و بر او ثنا فرمود سپس گفت: اى مردم ماهى بر شما طلوع کند و شبى در آن است که بهتر از هزار ماه باشد، آن ماه رمضان است، آن ماهى است که خدا روزه آن را واجب کرده و کسى که یک شبش را به نماز خواندن زنده دارد چون کسى است که هفتاد شب را در ماه دیگر زنده دارد و براى کسى که کار نیکى در آن بکند مانند مزد کسى که یک واجبى از واجبات خدا را بجا آورده باشد قرار داده و کسى که یک واجب در آن بجا آرد مانند کسى است که هفتاد واجب در ماه دیگر انجام دهد. آن ماه شکیبائى است، پاداش شکیبائى بهشت است، آن ماه همراهى و همدردی است. آن ماهى است که خدا به روزى مؤمن در آن می افزاید.

هر کس مؤمن‏ روزه ‏دارى را در آن افطار دهد نزد خدا ثواب آزاد کردن یک بنده دارد و گناهان گذشته ‏اش آمرزیده است. عرض شد یا رسول اللَّه همه ما نتوانیم که روزه دار را افطارى دهیم، فرمود: خداى تبارک و تعالى کریم است، این ثواب را به کسى هم که جز بیک شربت شیر توانا نیست و با آن روزه دارى را افطارى داده، مى دهد یا به یک شربت آب شیرین و چند خرما که بیشتر از آن نتواند داد.

هر کس در این ماه کار بنده خود را سبک کند خدا حساب او را سبک گرداند. این ماهى است که آغازش رحمت و میانه‏اش آمرزش و پایانش پذیرفتن درخواست‏ ها و آزادى از آتش است. در آن از چهار خصلت بى ‏نیاز نیستید، که با دو خصلت خدا را خشنود کنید و با دو خصلت رفع نیاز خود نمائید، اما دو خصلتى که خدا را به آنها خشنود می کنید شهادت بر یگانگى خدا و رسالت من است و اما آن دو خصلت که از آن بی ‏نیاز نباشید این است که از خدا حوائج خود و بهشت را درخواست کنید و در آن از خدا تندرستى را درخواست کنید و پناه ببرید در آن به خدا، از آتش دوزخ.۱

و پیامبر اکرم (ص) به اصحاب فرمودند: به شما خبر دهم از چیزى که اگر آن را انجام دهید شیطان از شما به اندازه فاصله مشرق از مغرب فاصله گیرد؟ گفتند: آرى یا رسول اللَّه؛ فرمود: روزه، روى شیطان را سیاه مى ‏کند، و صدقه کمرش را مى ‏شکند، و دوستى در راه خدا و اعانت در کار خیر بیچاره‏ اش مى ‏سازد، و استغفار رگ گردنش را قطع می کند. بعد فرمود: هر چیز زکاتى دارد و زکاة بدن روزه است.

و فرمود: روزه ‏دار گر چه خواب باشد در حال عبادت است تا زمانى که مسلمانى را غیبت نکند. ۲

امام باقر علیه السّلام فرمودند: اسلام روى پنج ستون بنا نهاده شده: ولایت و نماز و زکاة و روزه ماه رمضان‏ و حج.۳

پیامبر اکرم (ص) فرمودند: هر چیزى بهارى دارد و بهار قرآن ماه رمضان‏ است.۴

امام صادق (ع) فرمودند: دعاى روزه‏دار بهنگام افطار کردن مستجاب است.۵

امام صادق (ع) فرمودند: هر کس روزه دارى را افطار دهد، به قدر ثواب او برایش خواهد بود.۶

پیامبر اکرم (ص) فرمودند: خداوند متعال فرماید: روزه براى من است و من پاداش آنم، و براى روزه‏ دار دو خشنودى است: یکى هنگام افطار، دوم وقت ملاقات خداوند عز و جل و قسم به آن کس که جان محمد (ص) به دست اوست، بوى دهان روزه ‏دار نزد خداوند از مشک خوشبو تر است.۷

پیامبر اکرم (ص) فرمودند: در ماه رمضان ۵ چیز به امت من داده شده که به امت هیچ پیغمبرى پیش از من داده نشد. یکم در شب اول ماه رمضان خداوند به آنها نظر لطف کند و هر کس مورد نظر لطف خدا شد هرگز او را عذاب نکند. دوم در شامگاه، بوى دهانشان نزد خدا از بوى مشک پاکیزه‏ تر باشد. سوم فرشتگان در شبانه‏ روز براى آنها آمرزش خواهند. چهارم خدا به بهشت دستور دهد که آمرزش بخواه براى بندگانم و خود را براى آنها آراسته کن تا رنج و آزار دنیا از آنها برود و وارد ببهشت من و پذیرائى گرم من گردند. پنجم آنکه در شب آخر ماه همه گناهانشان آمرزیده شود، مردى عرض کرد در شب قدر یا رسول اللَّه؟ فرمود نمیدانى که کارگران چون کار خود را تمام کردند مزدشان را دریافت کنند؟۸

پیامبر اکرم (ص) فرمودند: «اى گروه مردمان، چون هلال ماه رمضان طلوع کند، شیاطین سرکش به غل کشیده مى ‏شوند، و درهاى آسمان و ابواب بهشت و درهاى رحمت گشوده مى ‏شود، و ابواب دوزخ بسته مى‏ گردد، و دعا به اجابت مى ‏رسد، و خداى تبارک و تعالى را در هر عید فطرى آزادشدگانى هست که ایشان را از آتش آزاد مى‏ سازد، و در هر شب منادیى ندا مى‏دهد که: آیا تائبى هست؟ آیا سائلى هست؟ آیا آمرزش خواهى هست؟ [و آن منادى ندا مى‏دهد که‏] تا چون هلال شوّال طلوع کند، به مؤمنان ندا مى‏رسد که: بسوى جوائزتان بشتابید که امروز روز جائزه است.۹

امام صادق (ع) فرمودند: پیامبر (ص) بهنگام افطار کردن مى‏فرمود:

«اللهم لک صمنا و على رزقک افطرنا فتقبله منا»

یعنى: خداوندا براى تو روزه گرفتیم و با روزى تو افطار مى‏کنیم و (روزه را) از ما بپذیر. ۱۰

پی نوشت:

خصال- ترجمه کمره‏اى    ج‏۱،  ص: ۲۳۷

مکارم الأخلاق- ترجمه میر باقرى، ج‏۱، ص: ۲۶۰

اصول کافى- ترجمه مصطفوى،    ج‏۳،   ص: ۳۳

اصول کافى- ترجمه مصطفوى،   ج‏۴،   ص:  ۴۳۸

مکارم الأخلاق- ترجمه میر باقرى،   ج‏۱،  ص: ۵۵

مکارم الأخلاق- ترجمه میر باقرى،   ج‏،۱  ص: ۲۵۹

مکارم الأخلاق- ترجمه میر باقرى،   ج‏۱،  ص: ۲۶۰

خصال- ترجمه کمره‏اى،    ج‏۱،   ص: ۲۸۳

من لا یحضره الفقیه- ترجمه غفارى، ج‏۲،  ص: ۴۲۰

مکارم الأخلاق ترجمه میر باقرى،    ج‏۱، ص:

 

همه روز روزه بودن ........

همه روز روزه بودن، همه شب نماز کردن

همه ساله حج نمودن، سفر حجاز کردن

ز مدينه تا به کعبه ، سر و پا برهنه رفتن

دو لب از براي لبيّک ، به وظيفه باز کردن

به مساجد و معابد ، همه اعتکاف جستن

ز ملاهي و مناهي ، همه احتراز کردن

شب جمعه ها نخفتن، به خداي راز گفتن

ز وجود بي نيازش، طلب نياز کردن

بخدا که هيچ کس را، ثمر آنقدر نباشد

که به روي نا اميدي ، در بسته باز کردن

 

< شیخ بهایی >

 

 

عیدتان مبارک

ایام مقدس و مبارک ماه شعبان المعظم را به ساحت مقدس و ملکوتی امام عصر (ارواحنا فداه )و تمامی مسلمین جهان تبریک و تهنیت عرض می نمائیم

موسسه ایتام غدیر مشهد

آشنای غریب

آشناهای غریب  همیشه زیادند

آشناهایی که میایند و میروند

آشناهایی که برای ما آشنایند

ولی ما برای آنها...

نمیدانم واقعا چرا و چگونه میشود

که همه روزی

آشنای غریب میشوند

یکی هست  ولی نیست 

یکی نیست ولی هست

یکی میگوید هستم ولی نیست

یکی میگوید نیستم ولی هست

و در پایان همه بودنها و نبودنها

تازه متوجه میشوی

که:

یکی بود هیشکی نبود

این است دردی که درمانش را نمیدانند

و ما هم نمیدانیم

که آن یکی که هست کیست

 و آن هیچکس کجاست

کاش میشد یافت

کاش میشد شکستنی نبود

کاش میشد زیر بار این همه بودن و نبودن

 خرد نشد

و ما همچنان هستیم

پس تو هم باش

باش که دیگر یکی تنها نباشد

 برگرفته از : وبلاگ لاله

بدترین کارها ...

 

امیرالمؤ منین علیه السلام فرمود:

1- بدترین کارها آنست که نیکى را از بین ببرد و گناهان را جلب نماید.
2- بدترین عقاید آن است که مخالف با شریعت باشد.
3- بدترین گرفتاریها و مصیبتها، جهل و نادانى است .
4- بدترین زنان او است که به شوهر خود تمکین ننماید.
5- بدترین فرزندان آنست که فرمان پدر و مادر خود را اطاعت نکند.
6- بدترین خصلتها، دروغگوئى و دو روئى است .
7- بدترین حاکمان کسى است که بیگناه از او بترسد.
8- بدترین فرماندهان کسى است که هواى نفس بر او امیر باشد و فرمان دهد.
9- بدترین قاضى او است که در قضاوت خود ستم کند.
10- بدترین رئیس او است که به زیر دستان جور و ستم روا دارد.
11- بدترین عمل آنست که آخرت انسان را تباه سازد.
12- بدترین وزیر کسى است که وزیر اشرار و بد کاران باشد.
13- بدترین مدح و ستایش آنست که بر زبان اشرار و بدان جارى گردد.
14- بدترین سخن آنست که بعضى از آن بعض دیگر را نقض کند.
15- بدترین دانشها آنست که به آن عمل نشود.
16- بدترین اموال آنست که حق الله از آن خارج نگردد.
17- بدترین دوستان کسى است که هنگام آسایش به تو بپیوندد و هنگام گرفتارى با تو قطع رابطه کند.
18- بدترین شهرها شهرى است که در آن امنیت نباشد.
19-بدترین مردم کسى است که خود را بهترین مردم بداند.
20- بدترین بخششها آنست که با تاءخیر و با منت باشد.

التماس دعا

اگر چیزی را می خواهی ...

اگر چیزی را می خواهی رهایش کن!

وقتی کشاورزی بخواهد دانه های بیشتری از زمین دریافت کند بذرهایش را برمی دارد و به زمین می سپارد. این بذرهای گرانبها با اندیشه های سبز کشاورز و جملات زیبایش به خداوند، به هزاران برابر تبدیل می شود.

او با خدا این گونه زمزمه می کند: خداوندا این بذرها را به دست زمین تو می سپارم، باشد تا با آفتابت، با بارانت و با مهرت آنها را گسترده کنی.

عزیزان دل؛ قانون دهش، قانونی فوق تصور است، برای دریافت آنچه در عمق درونتان می پرورانید. هر کس بدون وابستگی به چیزی و فقط با فرمان به جهان هستی می تواند آرزوهای خود را تحقق بخشد. بسیاری از دوستان می پرسند این وابستگی چه مفهومی دارد؟ مگر نمی گویید باید به طور مداوم برای رسیدن به آرمان هایمان تلاش کنیم، پس گیر دادن و وابستگی یعنی چه؟

یاران من؛ اگر همیشه در تعقیب کسی باشید یا به دنبال چیزی بدوید آن را از خود دور کرده اید. این اصل در مورد پول، همسر، دوستان و... هم صدق می کند. به طور ساده تر اگر منتظر تلفنی باشید و تمام هفته پایتان را از خانه بیرون نگذارید و حتی به حمام هم نروید و درست کنار تلفن بنشینید و منتظر بمانید، همه به شما زنگ می زنند به غیر از آن کسی که منتظرش بودید.

حتما برایتان پیش آمده که بخواهید خانه یا اتومبیل خود را به ضرورتی به فروش برسانید در این طور مواقع به طور معمول مشتری پیدا نمی شود هر چقدر شما قیمت را پایین می آورید باز هم فایده ای ندارد در حقیقت شما با توجه ای بیش از حد به یک خواسته و به عبارت ساده تر با گیر دادن به آرمان ها و آرزوهایتان آن را از خود دور کرده اید. راه حل چیست؟

آرام شوید و به جای وابسته شدن به آن خواسته، آن را به دست خداوند بسپارید. دوباره یاد آن کشاورز بیفتید، او بذرهایش را دوست دارد ولی آن را به زمین هدیه می دهد و زمین در مقابل این گذشت، صدها برابرش را برمی گرداند.

عزیزان دل، کمی فکر کنید. اگر وابستگی به چیزی مانع جریان یافتن خوبی ها به زندگی شما شود آن گاه وابسته نبودن که نقطه مقابل آن است باعث سرازیر شدن همه آنچه که آرزو داریم به زندگی ما می شود.

خلاصه کلام این است: اگر می خواهید چیزی یا کسی را به دست آورید، رهایش کنید

www.aftabir.com

چالش‌های برنامه‌ریزی و مدیریت استراتژیك در موسسات خیریه

اصولا برنامه‌ریزی و مدیریت استراتژیك در هر بنگاه و سازمانی یكی از دغدغه‌های اصلی مدیران ارشد آن مجموعه است و سازمان‌های موفق همواره ارزش خاصی را برای برنامه‌ریزی استراتژیك موسسه قائل هستند. حال اگر در نظر بگیرید كه این سازمان یك موسسه خیریه مردمی است كه منابع مالی آن از سوی افراد نیكوكار تامین شده و بخش اعظم منابع انسانی آن را افراد داوطلب تشكیل می‌دهند، حساسیت و خاطرات كار دوچندان خواهد شد.

این نوشتار كه حاصل چند سال فعالیت نگارنده در حوزه‌های مختلف موسسات خیریه است، قصد دارد شما را با مهم‌ترین مسائل پیش‌روی هیات‌مدیره موسسات خیریه آشنا نماید. از این رو در ابتدا به بیان توضیحاتی راجع به موسسات غیرانتفاعی و موسسات خیریه می‌پردازیم.
آشنایی با موسسات خیریه
خیریه‌ها در كشورهای مختلف با عناوینی چون charity organizations (موسسات خیریه) و charity foundations (بنیادهای خیریه) شناخته می‌شوند. در برخی كشورها خیریه‌ها زیر‌مجموعه یا مترادف موسسات غیرانتفاعی (non-profit organizations) یا به اختصار NPO تلقی می‌شوند، یعنی موسساتی كه به قصد كسب منافع مادی موسسان یا اعضا تشكیل نمی‌شوند؛ بلكه هدفی ماورای اهداف مالی را دنبال می‌كنند. در برخی كشورهای دیگر موسسات خیریه زیرمجموعه موسسات غیردولتی
(
non-governmental organizations) یا به اختصار NGO قرار می‌گیرند و در كشور خودمان ایران نیز اكثر مردم NGO را مترادف با موسسه خیریه می‌دانند.

حال از مباحث و اصطلاحات تخصصی كه بگذریم باید گفت به‌رغم آنچه كه از بیرون به نظر می‌رسد مدیریت موسسات خیریه كار چندان ساده‌ای نیست. موسسات خیریه به واسطه وجود نیروهای داوطلب كه معمولا تعداد افراد زیادی هم هستند، دارای ساختار، روابط و گروه‌های رسمی و غیررسمی پیچیده‌ و گاهی متعدد هستند كه در این میان نیروهای داوطلب فعال در موسسه، عامل مهمی در ایجاد این ویژگی هستند. نیروهای داوطلب، افرادی هستند كه به طور غیرموظف و به صورت رایگان زمان‌های آزاد خود را به انجام فعالیت‌هایی برای موسسه یا در موسسه صرف می‌كنند و به سادگی هم ممكن است در هر زمان همكاری خود را با موسسه قطع كنند.

انواع NGO قطع از دیدگاه‌های مختلفی قابل دسته‌بندی می‌باشد. یك دیدگاه بر اساس نوع هدف و فعالیت آنها می‌باشد كه موسسات را می‌توان به انواعی از جمله خیریه محور، خدمات محور و با محدودیت توانمندسازی تقسیم نمود. موسسات فعال در خصوص حمایت و درمان بیماران سرطانی، كلیوی و كبدی، نگهداری و مراقبت افراد نابینا، بچه‌های یتیم و خانواده‌های بی‌سرپرست نمونه‌هایی از موسسات خیریه محور هستند. این‌گونه موسسات خیریه، موسساتی غیر‌دولتی، غیر‌انتفاعی و غیر‌سیاسی می‌باشند و پذیرای افراد داوطلب هستند. این موسسات خیریه معمولا توسط فرد یا افرادی درد آشنا و برای اهداف انسان‌دوستانه تاسیس شده و سپس به تدریج ساختار آنها شكل می‌گیرد.

بررسی عوامل چالش‌آفرین در مدیریت موسسات خیریه در اینجا به عوامل چهارگانه چالش‌‌آفرین مدیریت استراتژیك موسسات خیریه می‌پردازیم؛ چالش‌هایی كه هیات‌مدیره موسسات خیریه همواره با آنها درگیر هستند.

چالش اول: یكی از چالش‌های مدیریت موسسات خیریه محدود بودن منابع مالی و شیوه خاص تامین این منابع است. اكثر موسسات خیریه هیچ‌گونه كمك مالی از سوی دولت دریافت نمی‌كنند؛ ضمن اینكه این موسسات نمی‌توانند منابع مالی خود را از راهی تامین و در هر مسیری هزینه كنند. مهم‌ترین منابع مالی این موسسات عبارتند از:

* كمك‌های مالی هیات امنا؛
* كمك‌های مالی افراد نیكوكار؛
* مبالغ حاصله از حق عضویت افراد؛
* كمك‌های مالی و غیر‌مالی (سرمایه‌ای) سازمان‌ها، موسسات و شركت‌ها؛
* وقف و نذورات؛
* وجوه بازگشتی حاصل از سرمایه‌گذاری در پروژه‌های اقتصادی؛
* سود سپرده‌های بانكی؛
* اجرای برنامه‌های خیریه در قالب همت عالی مانند همایش، بازارچه و برنامه‌های مفرح.
چالش دوم: محدودیت منابع مالی موسسات خیریه، تمایل هیات‌مدیره را به استفاده هر چه بیشتر از نیروهای داوطلب جوان به ویژه دانشجویان و افراد تازه فارغ‌التحصیل افزایش می‌دهد كه این موضوع مدیریت استراتژیك موسسه را دشوار و تا حدی پرمخاطره می‌كند؛ چرا كه افراد داوطلب عمدتا بر اساس نوعی تعهد اخلاقی و با داشتن زمان‌های خالی به خیریه‌ها می‌پیوندند و در چارچوب قراردادها و تعهدات قانونی نیستند. به عنوان مثال فردی كه دانشگاه محل تحصیلش در استانی غیر‌از استان خودش است و 4 سال را در آنجا سپری می‌كند، ممكن است در ضمن تحصیل به خیریه‌ای در آن شهر و استان بپیوندد و به عنوان نیروی داوطلب مشغول فعالیت شود؛ اما با اتمام دوران تحصیل موسسه را رها می‌كند و به شهر و دیار خودش برمی‌گردد؛ هرچند كه ممكن است این ارتباط تا چندی پس از بازگشت فرد به شهر خودش در قالب ایمیل و تلفن برقرار باشد؛ اما به مصداق ضرب‌المثل «از دل برود هر آنكه از دیده برفت» به تدریج كمرنگ شده و از بین می‌رود؛ بنابراین ضمن آنكه در سراسر دنیا استفاده از فعالان داوطلب در موسسات خیریه پدیده‌ای پسندیده و در عین حال اجتناب‌ناپذیر است و آنقدر مهم است كه روز پنجم ماه دسامبر روز جهانی داوطلب (
world volunteer day) نامگذاری شده است؛ اما به هر حال باید توجه داشت كه مسوولیت‌ها و جایگاه‌های مهم و حساس همچون مسوول روابط عمومی، مسوول مددكاری و مسوول امور مالی به ویژه در موسساتی كه در مراحل رشد (growth) یا بلوغ و تكامل (maturity) هستند در اختیار یا حداقل تحت نظارت افراد موظف و متعهد موسسه همچون مدیرعامل یا فردی منتصب از جانب وی باشد. البته خیریه‌هایی كه در مرحله نوزادی و حركت به سمت رشد هستند و دارای منابع مالی اندكی هستند ممكن است ناچار به استفاده از افراد داوطلب شوند كه باید در به كار گماردن افراد برای این جایگاه‌ها دقت نظر خاصی داشته باشند.

چالش سوم: سومین چالش حائز اهمیت این است كه حركت موسسه در مسیر درست و منطبق بر رسالت آن به همراه شفافیت در عملكرد، اطلاع‌رسانی و اعتمادسازی، نقش مهمی در تداوم جذب این منابع مالی دارد. اگر مردم و به طور كلی حامیان مالی خیریه‌ها احساس كنند كه سیاست‌ها، برنامه‌ها و اهداف موسسه در حال دور شدن از گفته‌ها و نوشته‌های زمان تاسیس موسسه است و با اعتقادات یا باورهای آنها همسویی ندارد، بین آنها و موسسه نوعی گسست عاطفی اتفاق می‌افتد و به دنبال آن كمك‌های خود را به موسسه قطع می‌كنند.


چالش چهارم: وابستگی و رابطه تنگاتنگ موسسات خیریه به عوامل محیط خارجی علی‌الخصوص عوامل محیط كلان (
macroenvironment) یعنی عوامل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فن‌آوری، دیگر عامل قابل توجه است. به عنوان مثال میزان تورم جامعه و مقوله‌ای مانند طرح هدفمند كردن یارانه‌ها از جمله عوامل كلان اقتصادی هستند كه بر اقتصاد جامعه و خانواده‌ها تاثیر گذاشته و در نتیجه ورودی منابع مالی موسسات خیریه دستخوش تغییر می‌شود. هرچند كه عوامل چهارگانه مذكور بر عملكرد هر بنگاه و سازمانی تاثیرگذار است؛ اما برای موسسات خیریه به‌واسطه نوع و چگونگی تامین منابع مالی و نیز ساختار منابع انسانی آنها كه مشتمل بر افراد موظف و داوطلب است تاثیر بیشتری دارد. به طور نمونه افزایش تورم ضمن كاهش كمك‌های نقدی مردم منجر به كاهش تعداد نیروهای داوطلب موسسه و كمرنگ شدن حضور و فعالیت آنها به‌واسطه مشكلات اقتصادی و معیشتی خود می‌شود.

سخن آخر

ضروری است كه هیات‌مدیره موسسات خیریه ضمن توجه ویژه به مقوله برنامه‌ریزی استراتژیك، عوامل چهارگانه مذكور؛ یعنی منابع مالی، منابع انسانی داوطلب، حركت با استراتژی درست در مسیر صحیح و عوامل تاثیرگذار محیط كلان را مدنظر داشته باشند تا در شرایط متغیر كسب و كار امروزی ضمن كمك به دولت و سازمان‌های دولتی و برداشتن باری از دوش دولت بتوانند در مسیر ماموریت و به سمت چشم انداز و اهداف عالی انسانی خود پیش بروند.

مقاله را با گفتاری نیك از مرحوم شیخ بهایی علیه‌الرحمه به پایان می‌بریم و امیدواریم كه سرلوحه برنامه‌های هر موسسه خیریه‌ای باشد:


همه روز روزه بودن، همه شب نماز کردن
همه ساله حج نمودن، سفر حجاز کردن
ز مدینه تا به کعبه، سر و پا برهنه رفتن
دو لب از برای لبیک، به وظیفه باز کردن
ز ملاهی و مناهی، همه احتراز کردن
شب جمعه‌ها نخفتن، به خدای راز گفتن
ز وجود بی‌نیازش، طلب نیاز کردن
بخدا که هیچ کس را ثمر آنقدر نباشد
که به روی نا امیدی، در بسته باز کردن

برگرفته از سایت :ویوان نیوز

زندگی زیباست

فرصت ِ آیینه‌ها در پشت در مانده‌ست
روشنی را می‌شود در خانه مهمان کرد
می‌شود در عصر آهن آشناتر شد
سایبان از بید مجنون،

روشنی از عشق
می‌شود جشنی فراهم کرد

می‌شود در معنی یک گل شناور شد

مهربانی را بیاموزیم
موسم نیلوفران در پشت در مانده‌ست
موسم نیلوفران یعنی که باران هست

  یعنی یک نفر آبی‌ست
موسم نیلوفران یعنی

   یک نفر می‌آید از آنسوی

دلتنگی

می‌شود برخاست در باران
      
دست در دست نجیب مهربانی     

می‌شود در کوچه‌های شهر جاری شد
می‌شود با فرصت آیینه‌ها آمیخت
 
با نگاهی

   با نفس‌های نگاهی
 
می‌شود سرشار

از راز بهاری شد
دست‌های خسته‌ای پیچیده با حسرت
چشم‌هایی مانده با دیوار رویاروی
چشم‌ها  را می‌شود پرسید

یک نفر تنهاست
یک نفر با آفتاب و آسمان تنهاست
در زمین زندگانی
آسمان  را می‌شود پاشید
می‌شود از چشم‌هایش ...

چشم‌ها را می‌شود آموخت
می‌شود برخاست
می‌شود از چارچوب کوچک یک میز بیرون رفت
می‌شود دل را فراهم کرد
می‌شود روشن‌تر از اینجا و اکنون شد

جای من خالی‌ست
جای من در عشق
جای من در لحظه‌های بی‌دریغ اولین دیدار
جای من در شوق تابستانی آن چشم
جای من در طعم لبخندی که از دریا سخن می‌گفت
جای من در گرمی دستی که با خورشید نسبت داشت
جای من خالی‌ست
من کجا گم کرده‌ام آهنگ باران را؟!
من کجا از مهربانی چشم پوشیدم؟!

می‌شود برگشت
می‌شود برگشت و در خود جستجویی کرد

در کجا یک کودک ده‌ساله

در دلواپسی گم شد؟
       
در کجا دست من و سیمان گره خوردند؟
می‌شود برگشت
تا دبستان راه کوتاهی‌ست
می‌شود از رد باران رفت
می‌شود با سادگی آمیخت
می‌شود کوچک‌تر از اینجا و اکنون شد
می‌شود کیفی فراهم کرد
دفتری را  می‌شود پر کرد از آیینه و خورشید
در کتابی می‌شود روییدن خود را تماشا کرد

من بهار دیگری را دوست می‌دارم
جای من خالی‌ست
جای من در میز ِ سوم، در کنار پنجره خالی‌ست
جای من در درس نقاشی
جای من در جمع کوکب‌ها
جای من در چشم‌های دختر خورشید
جای من در لحظه‌های ناب
جای من در نمره‌های بیست

جای من در زندگی خالی‌ست

می‌شود برگشت
اشتیاق چشم‌هایم را تماشا کن
می‌شود در سردی ِ سرشاخه‌های باغ

  جشن رویش را بیفروزیم
دوستی را می‌شود پرسید
چشم‌ها را می‌شود آموخت
 
مهربانی کودکی تنهاست

مهربانی را بیاموزیم

مهربانی را هدیه دهیم

سروده : محمدرضا عبدالمالكيان

یا علی مدد